Borowy Jar

Obszar Borowego Jaru to wyjątkowo atrakcyjny teren rekreacyjny, sprzyjający aktywnemu wypoczynkowi w Jeleniej Górze. Rozpościera się w północnej część granic administracyjnych miasta, biegnąc wzdłuż rzeki Bóbr w kierunku Siedlęcina. Położony jest on w granicach Parku Krajobrazowego Doliny Bobru i obejmuje m.in. niezwykle malownicze punkty widokowe, zabytki techniki oraz unikatowe formy krajobrazu. Obszar ten, z uwagi na położenie blisko centrum miasta stanowi idealne miejsce do uprawiania turystyki pieszej, rowerowej, a także wspinaczkowej.

Helikon_mapa

Na rowerze

Wzdłuż Bobru wytyczono euroregionalną trasę rowerową: ER-6. Można nią dojechać na przykład do Wieży Książęcej w Siedlęcinie. Przykładowa trasa wycieczki:

Spacerem

W Borowym Jarze wytyczono dwa znakowane szlaki: żółty i zielony. Oba prowadzą z Jeleniej Góry w kierunku Siedlęcina.

Żółty szlak wiedzie asfaltową trasą pieszo – rowerową, wzdłuż rzeki. Spacer nim można rozpocząć tuż przy dworcu PKS. Trasa jest łatwa, a zarazem urokliwa. Przejście od dworca PKS do schroniska Perła Zachodu zajmuje około 55 minut.

Wędrówkę zielonym szlakiem można również rozpocząć przy dworcu PKS. Wiedzie on pod wieżę widokową "Grzybek", a następnie drogą szutrową w kierunku schroniska Perła Zachodu. Szlak ten łączy się ze szlakiem żółtym przed elektrownią Bobrowice III. Przejście zielonym szlakiem od dworca PKS do schroniska Perła Zachodu zajmie około 80 minut.

Podczas spacerów po Borowym Jarze warto skorzystać z odtworzonej w ostatnich latach Ścieżki Poetów (zwanej kiedyś Ścieżką Miłości), na którą kierują tablice informacyjne zlokalizowane za tzw. Cudownym Źródełkiem. Przy zejściu ze Ścieżki Poetów (w kierunku Perły Zachodu) znajduje się zabezpieczony barierką punkt widokowy "Trafalgar" z panoramą na przełom Bobru oraz Jelenią Górę.

Spacerując żółtym szlakiem można udać się do wypływającego ze ściany skalnej źródła Hipokrene, przy którym stoi tablica informacyjna. Do źródełka prowadzą tablice kierunkowe znajdujące się przy trasie rowerowej ER-6.

Po prawej stronie rzeki nad Borowym Jarem znajduje się Góra Gapy. To okolica mniej uczęszczana, ale równie ciekawa. Na szczycie Gapy znajdują się ciekawe formacje skalne: najbardziej charakterystyczne z nich to Progi oraz Sośnik, na szczycie którego umieszczono pulpit informacyjny z ilustracją i opisem panoramy rozpościerającej się ze szczytu. Na Górę Gapy dotrzeć można od ulicy Podchorążych (za wiaduktem kolejowym skręcamy z lewo) lub mniej uczęszczaną trasą od strony gościńca Perła Zachodu.

Punkty widokowe

Na terenie Borowego Jaru znajduje się kilka ciekawych punktów widokowych:

Trafalgar: punkt widokowy po lewej stronie rzeki Bóbr. Dotrzeć do niego można zielonym szlakiem od strony Jeleniej Góry lub od elektrowni Bobrowice III oraz od strony miejsca postojowego przy drodze krajowej nr 30 (za Barem „ROŻEN”). Punkt widokowy jest zabezpieczony barierkami.

Wieża widokowa na Wzgórzu Krzywoustego – tzw. Grzybek o wysokości 35 metrów, wedle legendy stojąca w miejscu warownego zamku. Do wieży dotrzeć można zielonym szlakiem od strony Jeleniej Góry.

Złoty Widok: po prawej stronie Bobru. Dojście do niego możliwe jest drogą prowadzącą wzdłuż torów kolejowych (jadąc z Jeleniej Góry w kierunku Jeżowa Sudeckiego należy skręcić w nią w lewo po przejechaniu pod wiaduktem kolejowym między ulicami Grunwaldzką i Podchorążych). Podążając za tablicami informacyjnymi kierującymi na Górę Gapy, należy kierować się w stronę linii lasu (droga częściowo asfaltowa, częściowo szutrowa). Dojście z centrum miasta do Złotego Widoku zajmie około 40 minut. Przy Złotym Widoku znajdują się tablice informacyjne.

Sośnik: punkt widokowy na Górze Gapy. Mijając Złoty Widok należy poruszać się zgodnie z tablicami kierującymi na szczyt Góry Gapy. Po wejściu na skałę roztacza się widok na Jelenią Górę i część Jeżowa Sudeckiego